Executive Intelligence Review

Executive Intelligence Review (EIR) is a weekly newsmagazine founded in 1974 by the American political activist Lyndon LaRouche.[1] Based in Leesburg, Virginia, it maintains offices in a number of countries, according to its masthead, including Wiesbaden, Berlin, Copenhagen, Paris, Melbourne, and Mexico City. As of 2009, the editor of EIR was Nancy Spannaus.[2] As of 2015, it was reported that Nancy Spannaus was no longer editor-in-chief, that position being held jointly by Paul Gallagher and Tony Papert.

American LaRouchist magazine
Executive Intelligence Review

Executive Intelligence Review cover
Founder Lyndon LaRouche
Categories Political magazine
Frequency weekly
Publisher EIR News Service Inc.
Year founded 1974
Country United States
Based in Leesburg, Virginia
Language English
Website www.larouchepub.com

The offices of Executive Intelligence Review, Leesburg, Virginia

EIR is owned by the LaRouche movement. The New Solidarity International Press Service, or NSIPS, was a news service credited as the publisher of EIR and other LaRouche publications.[3]New Solidarity International Press Service was supplanted by EIR News Service because New Solidarity newspaper was closed in 1987, after the massive 1986 Federal raid on LaRouche’s headquarters in Leesburg, VA.

. . . Executive Intelligence Review . . .

The Wheat Building in Leesburg, offices of Executive Intelligence Review in the 1980s

John Rausch writes that the magazine emerged from LaRouche’s desire in the 1970s to form a global intelligence network. His idea was to organize the network as if it were a news service, which led to his founding The New Solidarity International Press Service (NSIPS), incorporated by three of LaRouche’s followers in 1974. According to Rausch, this allowed the LaRouche movement to gain access to government officials under press cover. As NSIPS’s funds grew, EIR was created.[4]

In the 1980s an annual subscription cost $400.[5] Nora Hamerman, an EIR editor, said in 1990 that the magazine had a circulation of 8,000 to 10,000.[6] She indicated the magazine was owned by the EIR News Service, but declined to say who owned the news service. An ad on a LaRouche website urged readers to subscribe. “As you will quickly discover, the Executive Intelligence Review is not an ordinary weekly news magazine. Every week, EIR runs unique political analyses, reports and interviews which you can’t find anywhere else.”[7]

The magazine has published many contentious articles, including claims that Queen Elizabeth II is the head of an international drug-smuggling cartel, that another member of the British royal family killed Roberto Calvi, the Italian banker who died in London in 1982, and that the Oklahoma City bombing in 1995 was the first strike in a British attempt to take over the United States.[4] In 1997 it published review of the book “La face cachee de Greenpeace” (The hidden face of Greenpeace), which claimed that Greenpeace “is an irregular warfare apparatus in the service of the British oligarchy”.[8] The magazine occasionally expands its articles into book-length pieces, which have included Dope, Inc: The Book that Drove Henry Kissinger Crazy (1992) and The Ugly Truth about the ADL.

In 1998, one of its senior writers, Jeffrey Steinberg, was interviewed on British television regarding LaRouche’s theory that Prince Philip had ordered British intelligence to assassinate Diana, Princess of Wales.[4]EIR has been described as the “foremost exponent of the ‘murder, not accident’ theory” of Diana’s death.[9] In 1999, EIR made international news when it listed on its website the names of 117 agents of the United Kingdom’s MI6 intelligence service, a list claimed to have been obtained from renegade agent Richard Tomlinson (although the government later conceded that the list did not originate with him). An EIR spokesman said they received the information unsolicited.[9][10]

EIR offices were searched in 1986 as part of an investigation into LaRouche-related businesses in the indictment of certain individuals for credit card fraud involving the organization.[11] In 1988, EIR offices shared with another LaRouche entity, Fusion Energy Foundation, were seized to pay contempt of court fines related to the investigation. Contributing editor Webster Tarpley said that the closure was an effort by “the invisible, secret, parallel government” to silence LaRouche because of his presidential campaigns.[12] LaRouche and several EIR staff members were eventually convicted of mail fraud and other charges.

Following criticism of financier George Soros by Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad in 1997, Malaysian news media began printing vitriolic reports of Soros, some of them sourced to EIR or even copying text from the magazine verbatim. Ahmad Kassim, a politician who was instrumental in introducing LaRouche’s ideas to Malaysians, described EIR as a “news service like Reuters or anything else” and compared LaRouche to Abraham Lincoln.[13]

Timothy Snyder, in a 2014 issue of The New York Review of Books, wrote that Executive Intelligence Review published the English edition of a book by Sergei Glazyev entitled Genocide: Russia and the New World Order which alleged that forces of the New World Order worked against the interests of Russia in the 1990s to create economic policies that amounted to “genocide”. This edition of the book contained a preface by Lyndon LaRouche.[14]

. . . Executive Intelligence Review . . .

This article is issued from web site Wikipedia. The original article may be a bit shortened or modified. Some links may have been modified. The text is licensed under “Creative Commons – Attribution – Sharealike” [1] and some of the text can also be licensed under the terms of the “GNU Free Documentation License” [2]. Additional terms may apply for the media files. By using this site, you agree to our Legal pages . Web links: [1] [2]

. . . Executive Intelligence Review . . .

Previous post Joakim Nyström
Next post Krka National Park